Sinoe! - Intensiv opptrening av språklige ferdigheter hos elever med ASD med hjelp av sosiale roboter
Sinoe! - Intensiv opptrening av språklige ferdigheter hos elever med ASD med hjelp av sosiale roboter
Prosjektets overordnede mål er å videreutvikle opplæringsopplegget for opptrening av språklige ferdigheter hos elever med ASD. Vi vil undersøke om sosiale roboter kan bidra til å videreutvikle barnas innlærte ferdigheter i overgang fra barnehage til skole gjennom systematisk trening.
Det er viktig med tidlig og intensiv språktrening for barn med autismespekterforstyrrelser (ASD). Barn i barnehagealder får tilbud om tidlig intensiv språkopplæring i regi av lokale helseforetak. Erfaring tilsier at det er vanskelig å opprettholde intensiteten i språktreningen når barna begynner på skolen. Roboten kan f.eks. bidra til at elevene blir mer motiverte og derigjennom mer utholdende og fokuserte. I dette forprosjektet ønsker vi å undersøke om roboter kan bidra til tilstrekkelig mengdetrening i den videre språkopplæringen.
Sentrale spørsmål er hvordan opplæring basert på anvendt atferdsanalyse kan videreutvikles og utvides med bruk av roboter? Kan bruk av roboter bidra til å sikre systematisk trening i overgang fra barnehage til skole? Vil bruk av roboter kunne bidra til å videreutvikle barnas språklige ferdigheter? Hvilke elementer i metodikken kan og bør erstattes eller utvides med bruk av robotteknologi?
Prosjektet er initiert og eies av Frydenhaug skole, og mottar støtte fra Oslofjordfondet.
I prosjektledelsen sitter Bente Søfting fra Frydenhaug skole, sjefsforsker Kristin Fuglerud ved Norsk Regnesentral og Hege Eiklid fra Innocom AS / Blue Ocean Robotics Norway. I tillegg har Skoger skole en sentral rolle i utprøving av roboten.
Prosjektet har etablert en ekspertgruppe bestående av:
Karen Guldberg fra University of Birmingham som har en PhD i Autism and e-learning og foreleser innen faget og er direktør for Autism Centre for Education and Research (ACER).
Morten Jacobsen spesialpedagog på Skolen ved Nordens Plads i København. Morten har brukt sosiale roboter i undervisning av barn med autisme i ca to år.
Anders Johansen: leder ved Glenne regionale senteret for autisme ved Glenne Vestfold.
Illustrasjon: iStock 2017