- Vi skal markedsføre edruelig AI
- Vi skal markedsføre edruelig AI
I dag gikk startskuddet for Data Science Lab, et nytt samarbeid som skal løfte frem oppstartsbedrifter innenfor kunstig intelligens, maskinlæring og big data, i regi av Start Up Lab.
Målet med etableringen er å skape et oppstartsmiljø i verdensklasse, og med Universitetet i Oslo, DnB, Equinor, DNV-GL på laget i tillegg til Norsk Regnesentral (NR), mener André Teigland, assisterende direktør i NR, at sjansene for å lykkes er store. - Det dukker opp mange slike initiativer om dagen, men vi har spesielt tro på dette prosjektet fordi det står flinke folk bak.
Han forteller at det er lett å gå seg vill i AI-landskapet, og at en edruelig tilnærming kan lønne seg.
- Vi ønsker å komme tidlig i dialog med oppstartsbedrifter for å hjelpe dem å se om prosjektet er realistisk. Norsk Regnesentral sitter på så mye erfaring at vi nesten intuitivt kan si om ideen kan fungere. Hvis det er en bra idé, kan vi umiddelbart hjelpe til med å få prosjektet raskt avgårde.
Minst tre prosjekter innen høsten
Forskningsrådet deler hvert år ut midler gjennom den såkalte BIA-ordningen, eller brukerstyrt innovasjonsarena.
- NR har god erfaring med å få tilslag på BIA-midler, en økonomisk støtte som er essensiell for å lykkes som teknologisk oppstartsbedrift. Teigland forteller at målet er å være involvert i minst tre oppstartprosjekter gjennom Data Science Lab før søknadsfristen for BIA-midlene i høst.
Realistisk retning
Det å holde stø kurs innenfor Data Science kan være en utfordring til og med for store selskaper som Equinor, DNB og DNV-GL.
- I tillegg til å hjelpe frem oppstartsbedrifter, vil dette prosjektet føre NR enda nærmere de store selskapene, som allerede er kunder hos oss. Da kan vi lettere gi råd og hjelpe med å finne en realistisk retning i det uoversiktlige AI-landskapet. Der har disse store aktørene mye å hente i å ha en enda tettere dialog med oss, sier Teigland.
For more information contact:
Faktaboks:
Data science er et samlebegrep for bruken av matematikk, statistikk og dataanalyse for å hente ut informasjon fra data. Dette gjøres ved bruk av blant annet kunstig intelligens og maskinlæring, og benyttes på alt fra sensor- og satellittdata til bilder og lokasjonsdata. Digitaliseringen av næringslivet er i stor grad drevet av nye teknologiparadigmer som faller inn under fagområdet Data Science.